דנה ברותחין

היום לפני: פרולוג

Posted in היום לפני... by danazim on אוקטובר 28, 2003

ינואר 2001. עם ידיד, בפבלי-ביץ', ויקטוריה, שבאוסטרליה.

היום לפני שלוש שנים נסעתי לטיול הגדול היחיד בתולדותי. הכרטיסים נרכשו שבועיים לפני הנסיעה; היעדים נבחרו במהלך חצי השעה שביליתי אצל הסוכן באיסת"א, שהביט בי בסקרנות מהולה בחשדנות ובסוף שאל אותי אם זה עתה סיימתי מערכת יחסים ארוכה ומשמעותית. "למה אתה שואל?", שאלתי אותו בחזרה בלי לענות לו. "כי זה הפרופיל הממוצע של מי שבא לקנות כזה כרטיס", הוא ענה.
אז לא, לא סיימתי בדיוק מערכת יחסים ארוכה – הייתי אז בעיצומה של לא-מערכת-יחסים ארוכה ולא בריאה עם מישהו, והגעתי למיצוי טוטאלי של המציאות כפי שהיא היתה אז: מאסתי בעבודתי, מאסתי בלימודי, מאסתי במציאות הפוליטית (זה היה בקושי שלושה שבועות אחרי שפרצה האינתיפדה, אבל כבר מאסתי בה), ובקיצור, החלטתי שעכשיו הוא הזמן לבזבז את כל הכסף שלי.
הטיול עורר בי התרגשות אדירה, אבל גם חששות גדולים. שכירה שכמותי, מעולם לא היה לי חופש בן יותר משבועיים, כך שלא נסעתי לפרק זמן ארוך מזה. מה אם אני לא אוהב את זה? מה אם אני אפילו אשנא את זה? ומה אם לא אצליח לטייל לבד – מה אם יהיה לי בודד, ועצוב, וקר? ואם אני אהיה חולה, מי ייטפל בי? הרבה שאלות הטרידו אותי, ולא היתה לי תשובה עליהן.
היום אני כבר יודעת: כן, היו פעמים שהיה לי בודד ועצוב, והייתי חולה ומסכנה ולא היה מי שיטפל בי, אבל הטיול היה מקסים. על הכל הייתי חוזרת שוב.

אולי, בעצם, לא הייתי חוזרת על היום הראשון לטיול. נחתתי בהונג-קונג (משם התכוונתי לקחת רכבות לתוך סין, אחרי יום-יומיים של שהות בהונג-קונג לצורך "הסתגלות לרעיון שכולם סינים", כמו שהמליצה לי חברתי א'). עשיתי את הטעות ובחרתי להשתכן באיזה גסטהאוס מגעיל בצ'נגקינג מנשנס, מגדלים מתפוררים בלב צימשטסואי שבקאולון, שהיה המקום הכי פחות מזמין שיכולתי להתגלגל אליו, ועל אחת כמה וכמה ביום הראשון לטיול של לפחות חצי שנה. התקשיתי להירדם (הג'ט לג, הג'ט לג) וצללתי לתוך תהומות של דיכאון, כפי שמעיד הקטע הבא – המצוטט מיומן המסע שלי.

"23:38 בלילה, על המטה. הגעתי בחזרה לגסטהאוס ופתאום כל מה שיכולתי לעשות היה לבכות. לבכות על זה שאני נמצאת בדבר המגעיל הזה, לבד, לגמרי-לגמרי לבד, ולא בא לי להישאר פה עוד שניה מיותרת, רק לקום וללכת, וכמה שאני פתאום רוצה לאמא שלי ולבית שלי.
הגיעו לכאן כל מיני אורחים אחרים, והם אדישים ושמחים וצוחקים כל הזמן – וגם ראיתי איזו בלונדינית קודם באמבטיה, וכל כך רציתי להתחבר ולתקשר, לא להרגיש שאני לבד במקום העלוב והמוזנח והמסריח הזה, אבל היא לא ראתה את המצוקה שלי, וגם אם כן, לא היה אכפת לה, ואני חזרתי לחדר וחזרתי לבכות…".

נדמה לי שלא ישנתי בכלל בלילה ההוא, חיכיתי עד שיעלה הבוקר, ואז נסעתי לאי הונג-קונג, קניתי מצלמה, ולבסוף עברתי מהגסטהאוז המגעיל ל-YMCA המהודר (והיקר), והשארתי את העצב מאחורי. עד למשבר הבא, כמובן.

3 תגובות

Subscribe to comments with RSS.

  1. אביבה said, on אוקטובר 28, 2003 at 11:16 pm

    ובחו"ל בכלל (בתחילת מסע ארוך מאוד שלא התכוננתי אליו).
    עשר בלילה, אני סוף סוף מוצאת בד-אנד-ברקפסט ליד ארל'ז קורט, ועולה לחדר. מגלה שם שתי בנות אוסטרליות אנטיפתיות שמתכוננות לשינה. אני מתה לעשות מקלחת, מגלה שלבריטים יש רק אמבטיה עם שני ברזים נפרדים. מתחילה להזרים מים, ופתאום דפיקות חזקות בדלת חדר האמבטיה.
    "אקסקיוז מי! אקסיוז מי!", ככה דופקת וצועקת האוסטרלית. "את לא יכולה לעשות אמבטיה עכשיו, אנחנו הולכות לישון!"
    אז הלכתי לישון, מסכנה ומבוהלת.

    כן, הכי טוב בבית. אבל במה ניזכר אם לא ניסע?

  2. Rogatka said, on אוקטובר 29, 2003 at 12:36 am

    האם מיום א' אעשה קופי פייסט על הרגשתך זו?
    אני לא חושב….
    אסע לי להודו ואשתקע שם 🙂
    כשנוסעים עם חבר/ה זה אחרת, אני מקווה.

  3. ימימה said, on אוקטובר 29, 2003 at 9:19 am

    במקומות האלה. אבל כמו שאמרת, זה שווה את זה. לפחות ככה אני הרגשתי עם כל בדל בדידות שזקפה את ראשה השתלטני בכל מקום חדש שהייתי בו.


כתיבת תגובה